1. OU-styrets mandat og sammensetning
Avtale om OU-arbeidet er tatt inn som vedlegg 6 i Hovedtariffavtalen
Her heter det i styrets mandat:
Styret skal følge utviklingen i sektoren og forvalte midlene i samsvar med formålet innenfor følgende hovedområder:
Styret utarbeider for tariffperioden
Styret skal holde tariffpartene løpende informert om sitt arbeid.
OU-styret har i 2014 hatt følgende sammensetning:
Frank Grimstad (KA, leder)
Marit Halvorsen Hougsnæs (KA)
Øystein Dahle (KA)
Ingrid Tenfjord (KA) t.o.m. 30.06.14
Mona Charlotte Sjødal f.o.m 30.06.14
Unni Rasmussen (Fagforbundet) vara: Trygve Natvig (Fagforbundet)
Liv Håkonsen (Delta) vara: Kristine Uglestad Svendsen (Delta)
Anders Hovind (MFO) vara: Trond Dahlen (MFO)
Leiv Sigmund Hope (Diakonforbundet) vara: Harald Skarsaune (Kirkelig undervisningsforbund)
OU-styret har i 2014 hatt 4 møter og behandlet 51 saker.
Sekretariatsfunksjonen for styret er blitt ivaretatt av KAs arbeidsgiveravdeling.
2. Økonomi
OU-styret disponerer de midler som trekkes gjennom kronetrekket til kompetanseutviklingsformål, samt ubenyttede midler fra forrige år. For 2014 utgjorde kronetrekket kr. 2 598 386. Ubenyttet fra forrige år var kr. 1 160 676. Dermed har OU-styret til sammen hatt til disposisjon kr. 3 759 062. Resultatet i 2014 var et overskudd på kr. 596 575, som overføres til arbeidet i 2015.
|
Budsjett 2014 |
Rev bud. |
Regnskap 2014 |
|
|
|
|
pr.26.9.2014 |
|
Generelt/Diverse |
|
|
|
|
|
Overført fra forrige periode |
-1 160 676 |
-1 160 676 |
-1 160 676 |
|
OU-trekk |
-2 550 000 |
-2 597 244 |
-2 590 325 |
|
Overhead 15% |
382 500 |
389 587 |
389 758 |
|
utsending ou-krav |
7 000 |
7 320 |
7 320 |
|
Møter servering, div. |
10 000 |
10 000 |
6 520 |
|
reiser ou-styret |
150 000 |
200 000 |
177 486 |
|
sum generelt/diverse |
-3 161 176 |
-3 151 013 |
-3 169 917 |
Tverrfaglige tiltak |
|
|
|
|
|
Rest utbetaling tverrfaglige tiltak forrige år |
0 |
5 000 |
5 000 |
|
Frie reisestipend |
200 000 |
192 500 |
192 500 |
|
Stabsturer |
300 000 |
277 500 |
277 500 |
|
Ledsagerprogrammet |
80 000 |
0 |
|
|
Mitt yrke - filmproduksjon |
|
95 000 |
95 000 |
|
sum tverrfaglig tiltak |
580 000 |
570 000 |
570 000 |
Informasjon |
|
|
|
|
|
"OU-info" |
15 000 |
15 000 |
117 |
|
sum informasjon |
15 000 |
15 000 |
117 |
Kirkemusikk |
|
|
|
|
|
Fagrådet (FUM) |
180 000 |
180 000 |
171 321 |
|
Kirkemusikksymposium i Stavanger |
200 000 |
200 000 |
200 000 |
|
Kurs for kirkemusikere - ny salmebok/bibelske salmer |
180 000 |
180 000 |
179 095 |
|
Ad Fontes - oppstartstilskudd |
|
100 000 |
100 000 |
|
Til disposisjon / diverse tiltak |
240 000 |
240 000 |
247 278 |
|
sum kirkemusikk |
800 000 |
900 000 |
897 694 |
Kirketjenere |
|
|
|
|
|
Kirketjenerskolen |
150 000 |
150 000 |
150 000 |
|
Fagdag Kirketjenerskolen 2 |
150 000 |
150 000 |
150 000 |
|
sum kirketjenere |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
Gravplass |
|
|
|
|
|
Gravplass-skolen |
500 000 |
500 000 |
371 045 |
|
sum gravplass |
500 000 |
500 000 |
371 045 |
Administrasjon og ledelse |
|
|
|
|
|
Materiell - en førstehjelp for saksbehandlere |
70 000 |
20 000 |
|
|
Lederutvikling / Endringsledelse |
|
100 000 |
100 000 |
|
sum administrasjon og ledelse |
70 000 |
120 000 |
100 000 |
Diakoni/Undervisning/Barnehager |
|
|
|
|
|
Fagutvalg for diakoni (FUD) |
|
15 000 |
8 800 |
|
Barnehagetiltak (PBL) |
20 000 |
20 000 |
0 |
|
Stipend barnehager fravær- nærvær |
50 000 |
50 000 |
50 000 |
|
PKU for diakoner |
20 000 |
50 000 |
5 000 |
|
Helsekonferanse/diakoni/div. |
70 000 |
70 000 |
1 000 |
|
sum diakoni/undervisning/ barnehager |
160 000 |
205 000 |
64 800 |
Tariff-relaterte tiltak |
|
|
|
|
|
Kommunikasjonskurs |
50 000 |
50 000 |
|
|
Konsultasjon stat-kirke/Endringstematikk |
50 000 |
50 000 |
47 578 |
|
Tariffrelatert kurs |
|
120 000 |
90 000 |
|
Konflikthåndtering, utvikling kurs/materiell/pilotprosjekt |
120 000 |
120 000 |
38 200 |
|
Verktøy for lokal kartlegging av arbeidsmiljø |
50 000 |
50 000 |
50 700 |
|
Arbeidsmiljøundersøkelse oppfølgingstiltak |
150 000 |
150 000 |
43208 |
|
sum tariffrelaterte tiltak |
420 000 |
540 000 |
269 686 |
|
|
|
|
|
|
Resultat |
-316 176 |
-1 013 |
-596 575 |
3. OU-styrets arbeid
3.1 Stipendordninger
OU-styret har i 2014 hatt tre utlysninger av stipender. To med søknadsfrist 1. april: Reisestipend for enkeltpersoner og midler til stabsturer. Ett med søknadsfrist 1. november: Nærværsarbeid i barnehagesektoren. Det ble avsatt kr. 200 000 til utdeling til reisestipend, 300 000 til stabsturer og 50 000 til nærværsarbeide. Etter behandling av de innkomne søknadene ble det fordelt 192 500 til reisestipend, 277 500 til stabsturer og 50 000 til barnehagestipend.
Til utlysningen av reisestipender kom det inn 38 søknader på til sammen kr 442 500. 21 søkere ble tildelt til sammen kr. 192 500. Til utlysningen av midler til stabsturer kom det inn 65 søknader på til sammen kr 1 194 800. 30 søkere ble tildelt til sammen kr. 320 000. Til sammenlikning kom det i 2013 inn 15 søknader på til sammen kr 161 500 til utlysningen av reisestipender og 35 søknader på til sammen kr 606 401 til utlysningen av midler til stabsturer.
Til utlysningen av barnehagestipender kom det fire søknader. Menighetsbarnehagen i Trøgstad og Vesterøy menighetsbarnehager fikk tildelt midler i 2014. Prosjektene skal rapporteres på innen 1. januar 2016.
3.2 Ledsagerprogrammet
3.2.1 Ledsagere fra kirkelige fellesråd
I 2014 var det ingen ledsagere fra kirkelige fellesråd i Palestina/Israel.
3.2.2 Studiereise til Palestina
OU-styret var i 2014 på studiereise til Palestina/Israel for å se nærmere på ledsagerprogrammet og utfordringene i området. De som deltok på reisen var Frank Grimstad (KA), Marit Halvorsen Hougsnæs (KA), Øyvind Håbrekke (KA), Øystein Dahle (KA), Unni Rasmussen (Fagforbundet), Liv Håkonsen (Delta), Anders Hovind (MFO), Leiv Sigmund Hope (Diakonforbundet). I tillegg var Ingvild Engedal med som OU-styrets sekretær, og Trygve Natvig var med som reiseleder. Erfaringene fra reisen er at OU-styret fortsatt ønsker å støtte programmet. Det foreligger rapport fra reisen, den ligger tilgjengelig på OU-styrets nettside.
3.3 Informasjonsarbeid
OU-styret legger ut møtereferater, rapporter og annen informasjon om styrets arbeid på nettstedet www.ouinfo.no. Partene er oppfordret til å bruke aktuelt stoff fra www.ouinfo.no aktivt i informasjon til sine medlemmer. OU-styret trykket også opp en brosjyre om stipender, som er delt ut på ulike arrangementer i 2014.
3.4 Kirkemusikk
3.4.1 Fagutvalg for kirkemusikk (FUM)
Medlemmer: Ingjerd Grøm (leder), Magne Emberland (KA), Trond Dahlen(MFO), Ingrid Smalås (MFO) og Bente Vangdal Espenes (KA).
Sekretær: Marianne R. Eriksen
Utvalget har hatt 5 møter, hvorav 3 telefonmøter og 2 fysiske møter i tillegg til en del epostutveksling i forbindelse med hastesaker. FUM har behandlet 38 saker inkludert søknader.
Totalt har det i 2014 kommet inn 58 søknader. Søknadene fordeler seg slik:
A: Søknad om generelt stipend (maks 5000) , Norsk Kirkemusikksymposium: 19 stk, 17 fikk tildelt
B: Søknad om inspirasjonsstipend (3000 + festivalpass), Norsk kirkemusikksymposium: 20 stk, 2 tildelt.
C: Søknad om stipend for deltagelse på kompetansegivende tiltak -kirkemusikk: 12 stk, 10 ble tildelt
D: Søknad om arrangørtilskudd til lokale og regionale kurs for kirkemusikere: 7 stk, 6 ble tildelt
Salmebokkurs
I samarbeid med Strindheim menighet og Norges Musikkhøgskole arrangerte FUM ”Salmebok 2013” - seminar med workshops for kirkemusikere med fokus på ledsagelse av ”rytmiske” salmer i den nye salmeboka. Kursene ble holdt i Strindheim kirke i Trondheim (13.-14. januar) og i Oslo (16. -17. januar). I Oslo foregikk kurset på Norges musikkhøgskole og i Majorstuen menighet.
Formålet med seminaret var å gi deltakerne en god innføring i hvordan spille salmer i sjangre som er nye i Salmebok 2013.
Seminarene var meget vellykkede. Antall deltakere Oslo: 40 stk.Trondheim: 35 stk.
3.4.2 Norsk kirkemusikksymposium
Norsk kirkemusikksymposium ble støttet av OU-styret. Symposiet ble gjennomført i Stavanger 11.-14.september 2014. Det ble gjennomført etter oppsatte planer og det økonomiske resultatet kom i balanse. Symposiet fikk meget god evaluering fra deltakerne.
3.5 Kirketjenerskolen
I driftsstyret: Trygve Natvig, leder (Fagforbundet), Ragnar Kjenes (Delta), Bjarne Kjeldsen (KA), Cathrine Lillo-Stenberg (KA) og Anja Høiby-Nikolaisen, sekretær (KA). Det ble holdt 5 møter i 2014.
Fagdager for kirketjenere
3.-4.november arrangerte driftsstyret for kirketjenerskolen «Fagdager for kirketjenere». Det var litt i underkant av 100 deltakere på samlingen. Blant temaene var renhold og kvalitet, brannvern og kirkeordning.
Stipend til kirketjenere for å gjennomføre Kirketjenerskolen 1 eller 2
Det ble lyst ut 5 stipend på 5000,-.
Det kom inn 12 søknader fordelt på 7 til Kirketjenerskolen 2 og 4 til Kirketjenerskolen 1. En av søkerne søkte til gjennomføring av både Kirketjenerskolen 1 og 2.
Det ble tildelt stipend på 3000,- til alle 12 søkere.
Kirketjenerskolen 1
NKI melder at det 8.12.2014 er 15 aktive studenter. 7 studenter har fullført studiet i 2014.
Kirketjenerskolen 2
NKI melder at det 8.12.2014 er 18 aktive studenter. 2 studenter har fullført studiet i 2014.
Ingen deltakere har brutt Kirketjenerskolen 1 eller 2 i år ifølge NKI.
Kirketjenerskolen 3/ Møte med mennesker
Antall som tok Kirketjenerskolen 3 i 2014 er 8 (pr. 8.12.14)
Antall kurspakker /ekstrapakker solgt på Kirketjenerskolen 3 i 2014 5/17 (10.12.14)
3.6 Gravplasskolen
Det ble i 2010 opprettet en arbeidsgruppe for å utvikle et nytt grunnleggende opplæringstilbud for kirkegårdspersonell. I gruppen har bestått av Inger Strand fra Fagforbundet, Heidi Lund Moen fra DELTA samt Øystein Dahle og Bjarne Kjeldsen fra KA. Bjarne Kjeldsen har hatt ansvaret for å koordinere dette utviklingsarbeidet.
Ressursheftet En verdig gravferd for alle ble ferdigstilt i oktober. Dette heftet inneholder lærestoffet i heldagskurset med sammen navn, som utgjør en del av Gravplasskolen 2 – Grunnleggende gravferdskompetanse.
I november 2014 ble det gjort avtale med Senter for opplæring i anleggsgartnerfaget (SOA) om utvikling og gjennomføring av Gravplasskolen 1 – Grønt og grått. Kurset vil bli gjennomført som to samlinger a fire dager. I tillegg skal deltagerne arbeide med en praksisoppgave på egen arbeidsplass i tiden mellom samlingene. Første runde med Gravplasskolen 1 vil bli gjennomført med samlinger i mars og juni 2015.
Med del 1 på plass og spørsmålene knyttet til evaluering avklart er Gravplasskolen klar for lansering i 2015.
3.7 Administrasjon og ledelse
OU-styret bevilget i 2014 100 000 til kursing i endringsledelse. Det ble avholdt kurs i Nidaros, Agder og Telemark og Stavanger. Kursene var for begge arbeidsgiverlinjer og ble avholdt av Kirkerådet og KA i samarbeid.
3.8 Konflikthåndtering
I 2014 er heftet Konfliktforståelse og konflikthåndtering i Den norske kirke revidert. Det var i 2014 satt opp to kurs i konflikthåndtering, et i Oslo og et i Trondhjem. Begge ble avlyst på grunn av få påmeldte.
3.9 Barnehagevirksomhet
I 2014 var det satt av 20 000 til å støtte ledere av menighetsbarnehager som ønsket HMS-kurs i regi av Private Barnehagers landsforbund (PBL). Det er usikkert om noen benyttet muligheten, PBL har ikke ønsket refusjon.
3.10 Diakoni
3.10.1 Pastoral-klinisk utdanning
Det ble tildelt 5000 til en diakon som tar en svensk-norsk sjelesorg utdanning, som har mange likheter med PKU i Norge.
3.10.2 Helse/diakoni konferanse
OU-styret har i 2014 planlagt en konferanse med temaet: ”Kirke og helse,- et ideseminar om samhandlingsreformen”. Konferansen ble avlyst pga for få deltagere. Det ble inngått et samarbeid med Kirkerådet og Stavanger bispedømme om å arrangere en nasjonal konferanse med lignende tematikk januar 2015. Den ble arrangert med 100 deltagere.
3.10.3 Fagutvalg for diakoni (FUD)
I 2014 vedtok OU-styret å opprette Fagutvalg for diakoni. De hadde sitt første møte 18.desember 2014. Utvalget består av 2 representanter fra Diakonforbundet: Torstein Garcia de Presno(leder) og Ingun Yri Øystese, Guro Hellgren, Tor Haugstad (ekstern fagperson og Kristin Anskau fra KA. FUD skal bidra til at fellesrådene og den enkelte tilsattes kompetansebehov på det diakonale området blir imøtekommet. FUD representerer sektorens bestillerkompetanse og skal samarbeide med utdanningsinstitusjonene slik at formålstjenlige tiltak settes i gang.
3.11 Film-produksjon Mitt yrke
OU-styret bevilget 95 000 til produksjon av 3 filmer om det å jobbe i Den norske kirke. Dette er et samarbeid med Kirkerådet, som også produserer en film om det å være prest. Filmene vil vises på NRK2 og være tilgjengelige på nett. Filmen om kantor-yrket ligger tilgjengelig på OUs nettsider.
3.12 Tariffrelaterte tiltak
3.12.1 Verktøy for lokal kartlegging av arbeidsmiljø
En arbeidsmiljøundersøkelse til bruk lokalt er ferdigstilt og ligger tilgjengelig på OU-styrets og KAs nettside. Den har flere spørsmål som ble benyttet i den nasjonale undersøkelsen i 2012, og resultatene lokalt kan da sammenlignes med resultatene nasjonalt.
3.12.2 Sentral arbeidsmiljøundersøkelse – rapport om mobbing og diskriminering
OU-styret bestilte i 2013 en rapport fra AFI, som skulle belyse spørsmålene knyttet til mobbing og diskriminering blant ansatte i Den norske kirke. Rapporten viste at det er et noe høyere nivå av denne problematikken Den norske kirke. OU-styret vedtok derfor at det skulle utarbeides et hefte om mobbing, som vil presenteres i 2015.
3.13 Samarbeid med SEU
Lederne for OU og SEU har hatt jevnlige samtaler gjennom 2014. Dette resulterte blant annet i en sesjon der representanter for SEU, Departementet og OU-styret var samlet på Holmen fjordhotell med tematikken kirke-stat og veien videre.
1. mars 2015 LMK