1. OU-styrets mandat og sammensetning
Avtale om OU-arbeidet er tatt inn som vedlegg 6 i Hovedtariffavtalen
Her heter det i styrets mandat:
Styret skal følge utviklingen i sektoren og forvalte midlene i samsvar med formålet innenfor følgende hovedområder:
Styret utarbeider for tariffperioden
Styret skal holde tariffpartene løpende informert om sitt arbeid.
OU-styret har i 2015 hatt følgende sammensetning:
Frank Grimstad (KA, leder)
Marit Halvorsen Hougsnæs (KA)
Øystein Dahle (KA)
Ingrid B. Tenfjord (KA) f.o.m. 30.04.15
Mona Charlotte Sjødal t.o.m 30.04.15
Unni Rasmussen (Fagforbundet) vara: Trygve Natvig (Fagforbundet)
Liv Håkonsen (Delta) vara: Christine Ugelstad Svendsen (Delta)
Anders Hovind (MFO) vara: Trond Dahlen (MFO)
Leiv Sigmund Hope (Diakonforbundet) vara: Harald Skarsaune (Kirkelig undervisningsforbund)
OU-styret har i 2015 hatt 4 møter og behandlet 39 saker.
Sekretariatsfunksjonen for styret er blitt ivaretatt av KAs arbeidsgiveravdeling.
2. Økonomi
OU-styret disponerer de midler som trekkes gjennom kronetrekket til kompetanseutviklingsformål, samt ubenyttede midler fra forrige år. For 2015 utgjorde kronetrekket kr. 2 716 744. Ubenyttet fra forrige år var kr. 665 318. Dermed har OU-styret til sammen hatt til disposisjon kr. 3 382 062. Resultatet i 2015 var et overskudd på kr. 462 381, som overføres til arbeidet i 2016.
|
Budsjett 2015 |
Rev bud. |
Regnskap 2015 |
|
|
|
pr.feb 2015 |
pr.31.12.2015 |
|
Generelt/Diverse |
|
|
|
|
|
Overført fra forrige periode |
-1000000 |
-596575 |
-665318 |
|
OU-trekk |
-2800000 |
-2 800000 |
-2 716744 |
|
Overhead 15% |
420 000 |
420000 |
404000 |
|
utsending ou-krav |
7 500 |
7500 |
2230 |
|
Møter servering, div. |
20 000 |
20 000 |
12202 |
|
sum generelt/diverse |
-3352500 |
-2949075 |
-2967109 |
Tverrfaglige tiltak |
|
|
|
|
|
Rest utbetaling tverrfaglige tiltak forrige år |
0 |
0 |
0 |
|
Frie reisestipend |
200 000 |
200000 |
47600 |
|
Stabsturer |
300 000 |
250000 |
295000 |
|
Ledsagerprogrammet |
80 000 |
50000 |
0 |
|
Menighetsutviklingsprosjekt |
50000 |
50000 |
50000 |
|
Administrasjon av stipender |
100000 |
100000 |
101000 |
|
sum tverrfaglig tiltak |
730000 |
650000 |
493600 |
Informasjon |
|
|
|
|
|
"OU-info" |
5000 |
5000 |
103 |
|
Ny logo |
50000 |
10000 |
5750 |
|
Informasjonsbrosjyre |
7000 |
7000 |
|
|
sum informasjon |
62000 |
22000 |
5853 |
Kirkemusikk |
|
|
|
|
|
Fagrådet (FUM) |
200000 |
230000 |
197703 |
|
Kirkemusikkonferanse Nord |
50000 |
50000 |
50000 |
|
Kurs for kirkemusikere - ny salmebok/bibelske salmer |
200 000 |
200000 |
92300 |
|
Til disposisjon / diverse tiltak |
210000 |
210 000 |
231870 |
|
sum kirkemusikk |
660000 |
690 000 |
571873 |
Kirketjenere |
|
|
|
|
|
Kirketjenerskolen |
150000 |
195 000 |
180753 |
|
Fagdag Kirketjenerskolen 2 |
180000 |
180 000 |
87686 |
|
sum kirketjenere |
330000 |
375 000 |
268439 |
Gravplass |
|
|
|
|
|
Gravplass-skolen |
350000 |
400 000 |
311834 |
|
sum gravplass |
350000 |
400 000 |
311834 |
Administrasjon og ledelse |
|
|
|
|
|
Materiell - en førstehjelp for saksbehandlere |
40000 |
0 |
0 |
|
|
50000 |
0 |
0 |
|
Lederutvikling / Endringsledelse |
100000 |
50000 |
50 000 |
|
sum administrasjon og ledelse |
190000 |
50000 |
50000 |
Diakoni/Undervisning/Barnehager |
|
|
|
|
|
Fagutvalg for diakoni (FUD) |
200000 |
200000 |
118082 |
|
Barnehagetiltak (PBL) |
20000 |
10 000 |
0 |
|
Stipend barnehager fravær- nærvær |
50000 |
50 000 |
100 000 |
|
Barnehage tariffkonferanse |
75000 |
0 |
0 |
|
PKU for diakoner |
50000 |
50 000 |
25000 |
|
Helsekonferanse/diakoni/div. |
70000 |
69 000 |
69000 |
|
sum diakoni/undervisning/ barnehager |
465000 |
379 000 |
312082 |
|
|
|
|
|
|
Stadig bedre |
100000 |
50000 |
50000 |
Tariff-relaterte tiltak |
|
|
|
|
|
Kommunikasjonskurs |
50000 |
0 |
0 |
|
Konsultasjon stat-kirke/Endringstematikk |
50000 |
50 000 |
55825 |
|
Tariffrelatert kurs |
200000 |
469500 |
293651 |
|
Konflikthåndtering, utvikling kurs/materiell/pilotprosjekt |
50 000 |
25000 |
25200 |
|
Mobbeprosjekt |
35000 |
35000 |
35000 |
|
Fagd agarbeidsmiljø |
100 000 |
50000 |
27892 |
|
sum tariffrelaterte tiltak |
485000 |
629500 |
437568 |
|
|
|
|
|
|
Resultat |
-80500 |
246425 |
-462381 |
3. OU-styrets arbeid
3.1 Stipendordninger
OU-styret har i 2015 hatt tre utlysninger av stipender. To med søknadsfrist 1. april: Reisestipend for enkeltpersoner og midler til stabsturer. Ett med søknadsfrist 1. november: Nærværsarbeid i barnehagesektoren. Det ble avsatt kr. 200 000 til utdeling til reisestipend, 250 000 til stabsturer og 50 000 til nærværsarbeidet. Etter behandling av de innkomne søknadene ble det fordelt 68 500 til reisestipend, 380 000 til stabsturer og 100 000 til barnehagestipend.
Til utlysningen av reisestipender kom det inn 15 søknader på til sammen kr 114 800. 10 søkere ble tildelt til sammen kr. 68 500. Til utlysningen av midler til stabsturer kom det inn 51 søknader på til sammen kr 1 019 490. 32 søkere ble tildelt til sammen kr. 380 000. Til sammenlikning kom det i 2014 inn 38 søknader på til sammen kr 442 500 til utlysningen av reisestipender og 65 søknader på til sammen kr 1 194 800 til utlysningen av midler til stabsturer.
Til utlysningen av barnehagestipender kom det fem søknader. OU-styret valgte å utvide rammen for tildeling til 100 000 slik at menighetsbarnehagene i Trøgstad, Tangen, Mysen og Åssiden ble tildelt midler i 2015. Prosjektene skal rapporteres på innen 1. januar 2017.
3.2 Ledsagerprogrammet
3.2.1 Ledsagere fra kirkelige fellesråd
I 2015 var det ingen ledsagere fra kirkelige fellesråd i Palestina/Israel.
3.3 Informasjonsarbeid
OU-styret legger ut møtereferater, rapporter og annen informasjon om styrets arbeid på nettstedet www.ouinfo.no. Partene er oppfordret til å bruke aktuelt stoff fra www.ouinfo.no aktivt i informasjon til sine medlemmer. OU-styret trykket også opp en brosjyre om stipender, som KA har delt ut på ulike arrangementer i 2015.
3.4 Fagutvalg for kirkemusikk (FUM)
Medlemmer: Kåre Nordstoga (leder), John Erik Brakstad (KA), Trond Dahlen(MFO), Ingrid Smalås (MFO) og Helene Horsfjord(KA). Sekretær: Marianne R. Eriksen
Utvalget hadde i 2015 5 møter, hvorav et telefonmøte. 37 saker har blitt behandlet, i tillegg til en søknad via e-post.
Totalt har det i 2015 kommet inn 72 søknader, 68 av disse er behandlet, 3 er overført 2016. Søknadene fordeler seg slik:
A: Søknad om midler til å arrangere Nord-Norge konferanse i kirkemusikk 1 stk
B: Søknad om reisestøtte til kurset: ”Å spille, synge, lede bibelske salmer”: 4 stk 2 ble tildelt.
C: Søknad om stipend for deltagelse på kompetansegivende tiltak -kirkemusikk: 59 stk. 57 ble tildelt.
D: Søknad om arrangørtilskudd til lokale og regionale kurs for kirkemusikere: 6 stk, 5 ble tildelt.
Inspirasjonssamling for kantorer og kirkemusikere i Trondheim
I regi av Kirkemusikalsk råd, Møre bispedømme og Kirkemusikalsk Forum i Nidaros bispedømme
ble det arrangert inspirasjonssamling for kantorer og kirkemusikere 25. – 26. nov. 2015 i Trondheim.
FUM mottok 24 søknader om støtte til dette arrangementet. FUM har tildelt 24 kantorer midler til å delta på kurset.
Mellom alter og orgel
To søkere fikk tildelt midler til å følge kurset Mellom alter og orgel 2015.
En av søkerne som fikk tildelt kr 10 000 ultimo desember 2014 til dette formålet, begynte aldri på studiet. Vedkommende har fått krav om tilbakebetaling av støtten.
Kurs i bibelske salmer koralbok del 3
I samarbeid med Norges Musikkhøgskole arrangerte FUM i november 2015 seminaret ”Å lede, spille og synge bibelske salmer” – som inneholdt workshops for kirkemusikere med fokus på ledsagelse av bibelske salmer i koralboka del 3. Kurset ble avholdt på Norges musikkhøgskole 19. og 20. november. Antall deltakere: 29 stk.
I evalueringen svarte 83 % av kursdeltagerne at kurset som helhet ga nytteverdi og læringsutbytte mens 94 % svarte at kurset ga inspirasjon (karakter 4 og 5 på en skala fra 1-5).
3.5 Kirketjenerskolen
I driftsstyret januar-april 2015: Trygve Natvig, leder (Fagforbundet), Ragnar Kjenes (Delta), Bjarne Kjeldsen (KA), Cathrine Lillo-Stenberg (KA) og Anja Høiby-Nikolaisen, sekretær (KA).
I driftsstyret mai – desember 2015: Bjarne Kjeldsen, leder (KA), Berit Moss (Fagforbundet), Ragnar Kjenes (Delta), Cathrine Lillo-Stenberg (KA) og Anja Høiby-Nikolaisen, sekretær (KA).
Det ble holdt 6 møter i 2015.
Sentralt kurs i «Møte med mennesker»
4.-6.november arrangerte driftsstyret for kirketjenerskolen sentralt kurs i «Møte med mennesker» for første gang. Kurset ble arrangert på Gardermoen og var fulltegnet med 30 deltakere. Kursholder var Bjarne Kjeldsen.
Stipend til kirketjenere for å gjennomføre Kirketjenerskolen 1 eller 2
Det ble lyst ut 8 stipend på 5000,-.
Det kom inn 13 søknader fordelt på 10 til Kirketjenerskolen 1 og 3 til Kirketjenerskolen 2.
Totalt 10 søkere ble innvilget stipend. Dette var på grunnlag av at fem av søkerne var ansatt i samme fellesråd. Disse fem søkerne fikk tildelt til sammen kr. 15 000,- (kr 3000,- pr. person). De resterende fem personene som fikk tildelt stipend, fikk tildelt fullt stipend på kr. 5000,-.
Kirketjenerskolen 1
NKI melder at det 04.01.2015 er 18 aktive studenter. 7 studenter har fullført studiet i 2015. Ingen studenter har brutt Kirketjenerskolen 1 i 2015.
Kirketjenerskolen 2
NKI melder at det 04.01.2015 er 7 aktive studenter. 5 studenter har fullført studiet i 2015. Én student har brutt Kirketjenerskolen 2 i 2015.
Kirketjenerskolen 3/ Møte med mennesker
Antall som tok Kirketjenerskolen 3 i 2015 er 115.
Antall kurspakker /ekstrapakker solgt på Kirketjenerskolen 3 i 2014 5/0.
3.6 Gravplasskolen
Det ble i 2010 opprettet en arbeidsgruppe for å utvikle et nytt grunnleggende opplæringstilbud for kirkegårdspersonell. I gruppen har bestått av Inger Strand fra Fagforbundet, Heidi Lund Moen fra DELTA samt Øystein Dahle og Bjarne Kjeldsen fra KA. Bjarne Kjeldsen har hatt ansvaret for å koordinere dette utviklingsarbeidet.
Vårsemesteret 2015 ble Gravplasskolen 1 – Grønt og grått gjennomført for første gang med to samlinger av fire dager. Kurset fant sted i SOAs lokaler i Drammen og samlet 16 deltagere. Kursavgiften ble subsidiert med kr 1500 pr deltager med OU-midler.
Norsk forening for kirkegårdskultur har gjennomført sitt kurs i praktisk gravplassdrift to ganger i 2015. Dette kurset inngår som en av to moduler av gravplasskolen 2. De to kursene hadde til sammen i underkant av seksti deltagere.
Høsten 2015 ble Møte med mennesker arranger som sentralt kurs på Gardermoen. Blant deltagerne her var det flere som fulgte kursløpet for Gravplasskolen og blant disse igjen noen som med dette kurset hadde gjennomført hele Gravplasskolen. Dette aktualiserer behovet for sentral avklaring knyttet til lønnsmessig uttelling for kursopplegget
3.7 Administrasjon og ledelse
OU-styret bevilget i 2015 50 000 til kursing i endringsledelse. Det ble avholdt kurs i Møre. Kursene var for begge arbeidsgiverlinjer og ble avholdt av Kirkerådet og KA i samarbeid.
3.8 Konflikthåndtering
I 2015 er heftet Konfliktforståelse og konflikthåndtering i Den norske kirke revidert, lanseres i 2016.
3.9 Barnehagevirksomhet
I 2015 var det satt av 10 000 til å støtte ledere av menighetsbarnehager som ønsket HMS-kurs i regi av Private Barnehagers landsforbund (PBL). Det er usikkert om noen benyttet muligheten, PBL har ikke ønsket refusjon.
3.10 Diakoni
3.10.1 Fagutvalget for diakoni (FUD)
Medlemmer: Torstein Garcia de Presno (Diakonforbundet) (leder)t.o.m. 30.04.2015, Ivar Nygård (KA) (leder) f.o.m 01.05.2015, Ingun Yri Øystese (Diakonforbundet), Guro Hellgren (Diakonforbundet), Tor Haugstad (ekstern fagperson) og Kristin Anskau (KA). Sekretær Linn Maria Kierulf.
Fagutvalget for diakoni har hatt 5 møter i 2015 og behandlet 34 saker.
Fagutvalget har gjennomført en undersøkelse blant kirkeverger om hvilke etterutdanningsbehov de ser at det er innenfor diakonifeltet. Resultatene fra denne undersøkelsen er satt sammen med resultatene fra undersøkelsen gjennomført blant diakoner. Dette er materiale FUD vil arbeide med opp mot utdanningsinstitusjonene i 2016.
Fagutvalget for diakoni gjennomførte et seminar på Kirkevergekonferansen 27.oktober 2015 og temaet kirke-helse og kommunesamarbeid. Seminaret fikk ca 50 deltagere og evalueringen var veldig positiv.
Det ble tildelt 25000 til en diakon som tar Pastoral-klinisk utdanning.
3.10.2 Helse/diakoni konferanse
Det ble i 2014 inngått et samarbeid med Kirkerådet og Stavanger bispedømme om å arrangere en nasjonal konferanse med tematikken kirke-helse. Konferansen ble støttet av OU-styret med 69 000 og ble gjennomført i januar 2015. Den ble arrangert med 100 deltagere.
3.11 Menighetsutviklingsprosjektet
OU-styret bevilget 50 000 til støtte til Menighetsutviklingsprosjektet ved MF.
3.12 Tariffrelaterte tiltak
3.12.1 Medbestemmelseskurs
I 2015 ble det planlagt 4 kurs med tematikken medbestemmelse. Kursene ble utarbeidet i et samarbeid mellom KA og fagforeningene. To av kursene ble avlyst på grunn av for lav deltagelse, to ble gjennomført i Kristiansand og Oslo. Kursene hadde 15 og 21 deltakere og til sammen 12 fellesråd var representert.
3.12.2 Sentral arbeidsmiljøundersøkelse – rapport om mobbing og diskriminering
OU-styret bestilte i 2013 en rapport fra AFI, som skulle belyse spørsmålene knyttet til mobbing og diskriminering blant ansatte i Den norske kirke. Rapporten viste at det er et noe høyere nivå av denne problematikken Den norske kirke. OU-styret vedtok derfor at det skulle utarbeides et hefte om mobbing, som var planlagt ferdig i 2015, pga uforutsette hendelser vil den først presenteres i 2016.
3.12.3 Nasjonal Fagdag for arbeidsmiljø
9.november ble nasjonal fagdag for arbeidsmiljø gjennomført i Oslo. Det var 62 deltagere. Fagdagen hadde ulike temaer knyttet til personalledelse og arbeidsmiljøarbeid. Konferansen fikk god tilbakemelding og vil videreføres i 2016.
3.13 Samarbeid med SEU
Lederne for OU og SEU har hatt jevnlige samtaler gjennom 2015. Dette resulterte blant annet i en sesjon der representanter for SEU, Departementet og OU-styret var samlet på Holmen fjordhotell med tematikken kirke-stat og veien videre.
5.februar 2016 LMK