Til stede
Marit Halvorsen Hougsnæs KA, Leder
Ingrid B. Tenfjord KA
Anne Cecilie Andresen KA
Øystein Dahle KA
Bjarne Kjeldsen Fagforbundet
Leiv Sigmund Hope Diakonforbundet
Anders Hovind Creo
Simen Bjerke Delta
OU-sak 01/21 Godkjenning av innkalling og saksliste
Vedtak:
Innkallingen og saksliste godkjennes.
OU-sak 02/21 Orienteringssaker
OU1-styret. Referat fra møtet 16.02.20 ligger vedlagt. Referatet ble godkjent i egen e-postrunde.
OU2-styret. Referatet fra møtet 17.09.20 og 02.02.21 ligger vedlagt.
Driftsstyret. Referatet fra møtet 02.02.21 ligger vedlagt.
Fagutvalget for diakoni. Referatet fra møtet 05.02.21 ligger vedlagt.
Oppdatering på OU-styrets prosjekter
Oppdatering om e-læringsplattform for OU-prosjekter. Kommunikasjonsavdelingen i KA informerer om progresjon i prosjektet.
Oppdatering om introduksjonskurs for nytilsatte
Det ble fremlagt et forslag fra kommunikasjonsavdelingen i KA for e-læringsportal. Deres anbefaling var som følger:
Vi tror at OUs behov dekkes av en løsning med løpende abonnement (månedspris) og ingen startpris, der det finnes enkle og brukervennlige verktøy for «vanlige» formater som video, lyd, tekst og test/quiz. Slike løsninger finnes det mange av, der vi kan få tilpasset vår portal med grafisk profil og der vi har tilgang på god og rask support, men til en helt annen pris enn den man må betale for en helt skreddersydd løsning med stort volum på antall brukere.
Kommentarer fra OU-styret:
Styret merker seg at OU2-styret ønsker å invitere OU1-styret til en tariffdag. Dette kunne i så fall kombineres med en OU-konsultasjon.
Styret stiller seg positive til e-læringsplattformen kommunikasjonsavdelingen i KA har foreslått.
Vedtak:
Sakene tas til orientering.
OU-sak 03/21 Regnskap 2020
Vedlegg: Regnskap 2020
Vedlagt er forslag til regnskap fra 2020.
Vedtak:
Regnskapet for 2020 vedtas.
OU-sak 04/21 Årsrapport 2020
Vedlegg: Årsrapport 2020
Vedlagt er forslag til årsrapport for 2020.
Vedtak:
Forslag til årsrapport vedtas.
OU-sak 05/21 Evaluering av OU-ordningene
Vedlegg: Rapport OU-ordninger 2020
Fra administrasjonens presentasjon:
I 2020 ble det foretatt en evaluering av OU-ordningene av et partssammensatt utvalg.
OU-styrets leder ønsker å invitere til en åpen samtale om OU1-styrets videre målsettinger og arbeidsform. Det ble ettersendt et forslag til vedtak i saken på bakgrunn av den partssammensatte rapporten..
Kommentarer fra styret:
Styret stiller seg positive til forslaget leder har fremlagt.
Vedtak:
OU 1 styret viser til den partssammensatte evaluering av OU- ordningene fra oktober 2020. Følgende anliggender følges opp i tariffperioden 2020-2022:
Det tilstrebes at opplæringstiltak i lov og tariff i størst mulig grad blir gjennomført i samarbeid mellom OU1 og OU2 allerede fra og med 2021. Tariffkurs gis økt prioritet i perioden.
Det gjøres en gjennomgang av kursporteføljen til neste møte med sikte på at flest mulig ansattegrupper på sikt får nyte godt av ordningene.
Det gjøres en felles henvendelse fra partene på OU1 sektoren overfor Kirkemøtet/Kirkerådet for å sikre at det stilles friske midler til disposisjon til utgiftsdekning ved innføring av nye kvalifikasjonskrav for kirkelige stillinger. Saken forberedes til neste møte i OU-styret.
Øvrige forslag fra utvalget tas opp til bredere drøfting på en av årets OU-konsultasjoner.
OU-sak 06/21 Plan for OU-arbeidet 2021
Vedlegg: Forslag til plan for OU-arbeidet 2021
Det er utarbeidet et forslag til plan for OU-arbeidet i 2021.
Kommentarer fra styret: Styret er særlig opptatt av to satsningsområder i inneværende år; opplæring i tariff og kirkeordning. Miljø- og bærekraftspunktet kan legges til opplæringen i tariff.
I første omgang fokusere arbeidet innen opplæring i tariff. Kirkeordningen tas opp etter at endelig rapport foreligger.
Det foreslås at det arbeides parallelt med e-læring, slik at informasjonen kan spres. Styret foreslår at det kun arrangeres en konsultasjon i 2021, og ikke to som planlagt.
All kursgjennomføring foreslås lagt til høsten 2021. Det foreslås at flere av tiltakene bygges inn til ett prosjekt. Det foreslås at «Rammer og regler» utvides.
«Rammer og regler» foreslås utarbeides som en modul, som består av tre deler. Undervisningen foreslås å være en kombinasjon av både fysisk og digital undervisning.
Stipender:
OU-styret har tradisjonelt forvaltet to stipendordninger.
Vedtak:
Forslag til plan vedtas med følgende endring:
Satsningsområder for 2021 er tariff og kirkeordning.
Det arrangeres kun en konsultasjon (høsten 2021)
Det lyses ikke ut inspirasjonsstipend og midler til stabsprosjekt per 1.4.
Samarbeidet med SEU tas bort.
Ordningen med stabs- og inspirasjonsstipend tas opp til ny vurdering senere i år.
OU-sak 07/21 Budsjett 2021
Vedlegg:
Forslag til budsjett 2021
Forslag til budsjett og plan FUD
Forslag til budsjett driftsstyret
Forslag til budsjett FKU
Forslag til budsjett FUM
Søknad til OU fra KA
Fra administrasjonens presentasjon:
Det er utarbeidet et forslag til budsjett basert på det fremlagte forslaget til plan for OU-styrets arbeid i 2021.
FUM ønsker at fagutvalgets overskudd fra 2020 skal overføres til FUM i 2021.
KA ønsker støtte til lederutviklingskurs for de neste to årene, se vedlagt søknad. KA foreslår at hver søker støttes med 5 000,- per år (2021 og 2022), som tas i fratrekk fra kursavgiften.
Kommentarer fra styret:
Inspirasjonsstipend og midler til stabsutvikling tas midlertidig ut av budsjettet.
Det legges til 50 000,- til konsultasjon
FUM støttes med 700 000,-
Rammen til tillitsvalgtmidler økes til 350 000,-.
Det avsettes 250 000,- til «Rammer og regler».
Vedtak:
Forslag til budsjett vedtas.
OU-sak 08/21 Tillitsvalgtmidler 2021
Vedlegg:
Søknad Fagforbundet
Søknad Delta
Søknad Creo
Fellessøknad KUFO, Diakonforbundet og Presteforeningen
Her er oversikten over innkomne søknader:
Fagforening |
Søknadsbeløp |
Fagforbundet |
120 000,- |
Delta |
140 844,- |
Creo |
100 000,- |
KUFO, Diakonforbundet og Presteforeningen |
70 000,- |
Samlet søknadssum: |
430 844,- |
I OU-sak 20/19 vedtok OU-styret at minstebeløpet for tildeling er kroner 5 000,-.
Kommentarer fra styret:
Midlene fordeles forholdsmessig. Forslag til fordeling, basert på en forholdsmessig fordeling, ettersendes til styrets medlemmer.
Vedtak:
Sendes ut i etterkant.
OU-sak 09/21 Utlysning av stipender
Vedlegg: Forslag til utlysninger
Det er vedlagte forslag til utlysninger av inspirasjonsstipend og midler til stabsprosjekt.
Vedtak:
Stipendene lyses ikke ut i første omgang. Stipendene tas opp til ny vurdering senere i 2021.
OU-sak 10/21 innstillingskomite stipender
Det foreslås at det, som tidligere, oppnevnes en komite som fremlegger et forslag til fordeling av midler til stipender for OU-styret.
Det foreslås at en representant fra arbeidstaker og arbeidsgiver sitter i komiteen, samt OU-sekretæren. Det foreslås at representantene avklares i etterkant av møtet av de respektive parter, og at sekretær orienteres om disse.
Vedtak:
Som følge av vedtak i sak 09/21, bortfaller behov for innstillingskomite.
OU-sak 11/21 Programkomite OU-konsultasjon
Administrasjonen foreslår at det arrangere en konsultasjon i 2021.
Det foreslås at det oppnevnes en komité, bestående av to representanter fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, samt sekretæren av OU-styret, til å arrangere OU-konsultasjonene i 2021.
Vedtak:
Komiteen som var ansvarlig for den avlyste konsultasjonen i 2020, blir spurt om å planlegge konsultasjonen i 2021.
OU-sak 12/21 Oppnevning av fagutvalgene og eventuell navneendring av fagutvalgene
Sammensetning av fagutvalgene:
På forrige OU-møte ble det vedtatt at fagutvalgene for 2021- 2022 skulle oppnevnes på første OU-møte i 2021.
Følgende kandidater foreslås:
Angående navnendringer:
FUM hadde i forkant av OU-møtet 27. november fremlagt et ønske om å endre navnene på fagutvalgene. Fagutvalget foreslo følgende navneendringer:
OU-utvalg Kirkemusikk
OU-utvalg Diakoni
OU-utvalg Kirkelig undervisning eller: OU-utvalg Undervisning
Styret hadde forståelse for fagutvalgets anliggende, men det var ikke tilslutning til forslaget til nye navn. Eksisternde navn opprettholdes inntil videre.
Vedtak:
Følgende personer oppnevnes som medlemmer av fagutvalgene under OU 1 styret:
Fagutvalget for kirkemusikk - FUM
Gisle Kavli (leder)
Kristin Næss, Creo
Bernt Nordset, ekstern
Thor Henning Isachsen, Creo
Jannicke Greipsland, KA
Fagutvalget for diakoni - FUD:
Marit Brandt Lågøyr, KA, leder
Brita Bye, Diakonforbundet
Marit Juven Gjærde, Diakonforbundet
Amund Gillebo, KA
Sigrid Flaata, Ekstern
Fagutvalget for kirkelige undervisning - FKU:
Anny Holien, leder
Anders Møller Stray, Utdanningsforbundet og KUFO
Harald Skarsaune, Utdanningsforbundet og KUFO
Kai Ove Berg, KA
Christfried Kaul, KA
Driftsstyret for kirketjener – og gravplassskolen
Ingrid Staurheim, ekstern, leder
Bjarne Kjeldsen – Fagforbundet
Johnny Hagen, Delta
Sonja Skogvoll Raava, Delta
Eirik Stople, KA
Harald Ringstad, KA
Påminnelse møteplan 2021:
Dag |
Tidspunkt |
Torsdag 29. april |
13.00 - 15.00 |
Tirsdag 7. september |
10.00 - 12.00 |
Mandag 22. november |
09.00 - 11.00 |