27.09.2024
Referat OU1-møte 10. september 2024

OU1-styret på KA-området holdt møte 10. september 2024 på Holmen Fjordhotell, Slemmestadveien 64, 1394 Nesbru. 

Til stede:

Marit H. Hougsnæs, KA, leder
Anne Cecilie Andresen, KA
Ingrid B. Tenfjord, KA
Marit B. Lågøyr, KA
Hanne Kolby, Fagforbundet
Harald Skarsaune, KUFO
Hans Ole Rian, Creo
Irmelin Stødle, Delta/Erlend Malme, Delta

Ingvild Engedal, sekretær

Møtet ble innledet med presentasjonsrunde og en innledning ved leder Marit H. Hougsnæs om OU1-styrets mandat og roller.

OU-konsultasjonen ble arrangert 10.-11. september samme sted med blant annet temaene kunstig intelligens og medbestemmelse knyttet til arbeidet med kirkelig organisasjonsutvikling.

 

OU-sak 23-24               Godkjenning av innkalling og saksliste

Vedtak:

Innkalling og saksliste er godkjent.

OU-sak 24-24                    Godkjenning av referat 07.05.24

Vedlagt saken lå referat fra 07.05.24 med den endring som var spilt inn om søknadsbeløp under OU-sak 19/24 tillitsvalgtmidler.

Vedtak:

Referatet er godkjent.

 

OU-sak 25-24                    Regnskapsrapport 2. kvartal OU1 2024

Vedlagt saken lå regnskapsrapport pr 21.08.24.

Direktør Knut Are Hole, KA orienterte om hvordan prosessen for budsjett og regnskap er i OU1, samt om status for regnskapet p.t. Endel tiltak er ikke gjennomført enda og/eller er ført i regnskapet.

Styrets medlemmer stilte enkelte spørsmål til noen av postene, bl.a inntektsnivået til kirketjenerskolen og stipendene til FUM og det ble gitt nærmere forklaringer på disse i møtet.

Vedtak:

Regnskapsrapporten ble tatt til orientering.

 

OU-sak 26-24                    Innspill plan og budsjett 2025

Vedlagt saken lå OU1-styrets plan for 2024.

Saken ble lagt frem for å forberede prosessen frem mot behandling av neste års plan og budsjett på styrets møte i november.  Fagutvalgene skal levere budsjettforslag til OU-styret i forkant av novembermøtet.

 

I styrets drøfting fremkom følgende innspill:

-              Budsjettrammen til de ulike fagutvalg bør tydeligere vurderes i lys av hvor mange ansatte som     naturlig hører inn under fagutvalgets ansvarsområde 

-              Det bør vurderes om kompetanseutviklingstiltak kan gjøres gjennom fagutvalgene for å bidra til økt kompetanse lokalt i fellesrådene og organisasjonene

-              Eventuelle oppfølgingstiltak av årets kompetansekartlegging må tas inn i budsjettet for 2025.

 

Vedtak:

Innspillene tas med i saken når den kommer tilbake til OU1-styret i november.

 

 

OU-sak 27-24                    Kompetansekartleggingen

Vedlegg:                       Hovedrapport med kommentarer

Notat fra 2023 med mandatet til kompetansekartleggingen og dens formål

Leder Marit H. Hougsnæs orienterte om bakgrunnen og status for kompetansekartleggingen.

Styret gjennomgikk rapporten, og startet på forslag til hvordan prosessen være videre og hvilken bruk. Endringsforslag er oppsummert i vedtaket, mens innspill til tiltak man bør vurdere er omtalt i nedenfor.

 

Respondenter

Det ble drøftet hvem som er respondenter og skjevheten i representasjon. Alle deltidsansatte og små fellesråd er blant annet underrepresentert. Materialet har begrenset brukbarhet for noen grupper.

Det kan vurderes å sjekke opp mot LPR for å se om det er så skjevt normalt sett.

Til senere bør man være enda mer bevisst på utsendingstidspunkt.

 

Mulig oppfølging

Det kan være aktuelt å arrangere et fellesmøte mellom NKVL og arbeidstakerorganisasjonene, og ev også involvere Nettverk for kirkelige fellesråd, for å drøfte hva som er virksomhetenes kompetansebehov.

 

Vedtak:

  1. OU 1-styret takker Eldbjørg L. Ekre og øvrige bidragsytere for arbeidet med rapporten.
  2. Styret har gjennomgått rapporten og har noen merknader som bes innarbeidet før ferdigstillelse:
  • Innledningen omarbeides til et kort forord fra OU 1-styret, hvor også de som har gjennomført arbeidet omtales. OU-styrets leder utarbeider utkast som sendes OU-styret for gjennomsyn.
  • Det bør gis en kort begrunnelse for hvorfor kartleggingen kun omfatter fellesrådene og ikke KAs organisasjonsmedlemmer, jf mandatet.
  • Henvisningen til OU 2-ordningen kan tas helt ut av rapporten.
  • Tabellene må forstørres og gjøres mer lesbare
  • Det bør skrives en konklusjon som oppsummerer de viktigste funnene både når det gjelder kompetansebehov sett fra virksomhetens og de tilsattes ståsted. Hva som er felles opplevde behov og hva som er eventuelle ulikheter mellom disse ståstedene, bør analyseres særskilt.
  • Mht språkbruk: Folkevalgte medlemmer i menighetsråd/fellesråd bør ikke omtales som frivillige. Kirkevergene må omtales som ansatte og ikke som arbeidsgiverrepresentanter når de har svart på spørsmål om egne kompetansebehov.
  • Gjennomgangen av lov – og avtaleverk kan kortes ned (s. 5-6). I omtalen av arbeidsgivers og arbeidstakers rolle (s.6) må begge parter omtales med både rettigheter og plikter.
  • I Kap 5 bør det tas inn et avsnitt om gruppers representativitet med bakgrunn i at det er skjevhet i representasjon i responsen fra ulike grupper. Det må presiseres at rapporten ikke er forskningsrapport, men et innsiktsarbeid.
  • Kap. 7, 8 og 10 samles til slutt (om hvordan arbeidet med kompetanseutvikling foregår på virksomhetsnivå). Kap 9 flyttes til før delrapportene i kap 11 om de ulike yrkesgruppers egenopplevelse av kompetansebehov.
  • Pkt 16.4 flyttes til 10.2, gjelder alle yrkesgrupper.
  1. Sekretariatet bes om å fremlegge en bearbeidet rapport samt et forslag til oppfølging av denne til styrets novembermøte. Forslaget bør også omfatte en plan for hvordan rapporten skal gjøres tilgjengelig for arbeidstakerorganisasjonene og for de kirkelige fellesråd som ressursmateriale for videre arbeid med kompetanseutvikling lokalt.

 

OU-sak 28-24                  Gjennomgang av tariffmandatene

 

I hovedoppgjøret 2024 ble det foretatt noen endringer i begge OU-ordningene på bakgrunn av et partssammensatt arbeid i forkant. Rapporten fra PSU var vedlagt saksdokumentene.

Det må gjøres en presisering av sammensetningen av OU 1 styret som følge av sammenslåingen av KUFO, Diakonforbundet og PF fra 1.1.2025.

Saken ble tatt til orientering

 

OU-sak 29-24                  Forberedelse oppnevning fagutvalgene / driftsstyret 2025-2026

Vedlagt saken lå mandat OU1-styret, Fagutvalg for kirkemusikk, Fagutvalg kirkelig undervisning, Fagutvalg for diakoni, og Driftsstyret for kirketjener- og gravplasskolen, samt bestemmelse i tariffavtalen.

Fagutvalgene og driftsstyret oppnevnes for to år av gangen og ny periode vil være 1. januar 2025 - 31. desember 2026. Styrets medlemmer kan komme med ev innspill til sammensetning/navn og mandatene til utvalgene/driftsstyret før neste styremøte.   

 

Vedtak:

Saken kommer tilbake til OU1-styret i november.

 

OU-sak 30-24                  Søknad ledsagerprogrammet

 

Vedlagt saken fulgte utlysningen, søknad, notat og bekreftelse fra arbeidsgiver.

 

Vedtak:

OU-styret tildeler inntil 50 % lønnsrefusjon innenfor rammen på 80 000 kr til Torbjørg Aalborg/ Kirkelig fellesråd i Oslo.

 

OU-sak 31-24                  Orienteringssaker

 

Følgende saker var lagt frem til orientering:

  1. Referater og informasjon fagutvalg/driftsstyret/ OU2
    1. OU2-styret 27. mai
    2. Fagutvalg for Diakoni 12. juni
    3. Program fagdager FUD, FUM og FKU 3.9.24
  2. Rapport/status kurs i OU1-regi
  1. Kontoransatte 11.-13. september
    fagdag 30 påmeldte / innføringskurs
  2. Status introduksjonskurs for nyansatte i Den norske kirke
  1. Rapport stabsstipend fra Bekkefaret/Stavanger kirkelige fellesråd
  2. Rapport om Sammen om å lede

 

Sakene ble tatt til orientering.


OU-sak 32-24                  Eventuelt

Anders Hovind går som vikar i rollen som sekretær for FUM frem til 1.3.25.

 

Ref. Ingvild Engedal

 

 
Powered by Cornerstone