Møte i OU-styret på KA-området ble avholdt 6. mai 2025 kl. 09.30-11.30 på møterom Borg på Kirkens hus, Rådhusgata 1-3, 0151 Oslo.
Til stede:
Marit B. Lågøyr, KA, leder
Anne Cecilie Andresen, KA
Andreas E. Eidsaa Jr, KA
Maria Sammut, KA
Hanne Kolby, Fagforbundet
Per Kristian Aschim, Spir
Erlend Malme, Delta
Forfall:
Hans Ole Rian, Creo
Ingrid Staurheim, KA
Sekretær:
Ingvild Engedal
OU-sak 13-25 Godkjenning av innkalling og saksliste
Ingen saker til eventuelt
Vedtak:
Innkalling og saksliste godkjent.
OU-sak 14-25 Godkjenning av referat 12.02.25
Vedlegg: Referat 12.2.25
Vedtak:
Referatet er godkjent.
OU-sak 15-25 Regnskapsrapport OU1 1. kvartal
Vedlegg: Regnskapsrapport pr 28.04.2025
Direktør Knut Are Hole, KA orienterte om status. Resultatet viser et mindreforbruk på kr 757 153-.
Vedtak:
Regnskapsrapporten pr 28.04.25 ble tatt til orientering.
OU-sak 16-25 Kompetansekartleggingen
Vedlegg: Forklaring kompetanseplan
Kompetanseplan
Strategisk kompetansemal
Kompetansematrise mal
Maria Sammut, KA har vært prosjektressurs for OU1-styret og utarbeidet et utkast til veileder for kompetansekartlegging. Utkastet har vært utarbeidet i dialog med en referansegruppe bestående av v Eldbjørg Ekre, Spir, Einar Hanisch, Delta, Bjarne Kjeldsen, Fagforbundet og Marit B Lågøyr, KA. Målet er å utvikle et godt verktøy som skal være lett å ta i bruk. Sammut presenterte forslaget i møtet.
Styret drøftet forslaget og kom med flere innspill til videre arbeid.
Det er enighet om at teksten må forenkles og at utformingen av verktøyet gjøres digitalt tilgjengelig på en pedagogisk måte. Koblingen til bestemmelsene i HTA må komme tydeligere frem. Styret ønsket også å se nærmere på mulig kobling til «Kirka vår» og læringsplattformen Learnifier der introduksjonskurset for Dnk ligger. Styret ønsket også å bruke ulike kurs og nyhetsbrev for ledere og tillitsvalgte til å markedsføre verktøyet Styret understreket at verktøyet skal være relevant for alle virksomheter og ansatte som er en del av OU1-ordningen. Styret ønsker at det prioriteres midler til utvikling av en digital løsning, og ber om en oversikt over budsjettsituasjonen på e-post. Sammut bes om å innhente tilbud på digitale løsninger som kan brukes.
Vedtak:
Veilederen ferdigstilles og følges opp med de innspill som fremkom i møtet. Endelig versjon legges frem i september med forslag til revidert budsjett Kommunikasjonsplan legges også frem i septembermøtet
OU-sak 17-25 Tildeling stabsstipend
Vedlegg: Lenke utlysning fellesråd og organisasjoner
Innstilling
Ingvild Engedal orienterte om stipendene og komiteens innstilling. Det var i henhold til OU-styrets plan utlyst stipend til staber (organisasjoner og fellesråd) og individuelt stipend, med frist 1. mai 2025. Det var satt av 120 000 kr til stipend. Innstillingskomiteen bestod av Eldbjørg Ekre, Spir og Ingrid Staurheim, KA med Ingvild Engedal som sekretær.
Det kom inn 7 søknader, og det foreslås å gi stipend til 3 av disse.
Vedtak:
Følgende staber mottar stipend:
- Gloppen kyrkjelege fellesråd kr 8000-,
- Øvre Eiker kirkelige fellesråd kr 10 000-,
- Bodø kirkelige fellesråd kr 20 000-,
OU-sak 18-25 Tildeling tillitsvalgtmidler
Vedlegg:
Utlysningsbrev Søknader
Søknad Delta
Søknad Creo (2)
Søknad Fagforbundet
Søknad Spir (2 med vedlegg)
Rapporteringsskjema
Ingvild Engedal orienterte om saken. Det var lyst ut tillitsvalgtmidler på kr 528 000. Det ble mottatt 7 søknader på til sammen kr 1 328 830 -,. Dette omfatter 3224 medlemmer på KA-sektoren blant søkerne.
Det foreslås å se nærmere på om man skal utarbeide retningslinjer for tildeling. Styret ber om at saken settes opp på neste møte. Retningslinjer for tillitsvalgtmidler i OU2 vedlegges saken.
Vedtak:
Delta kr 97 090,38-,
Creo kr 85 815,37-,
Fagforbundet kr 186 350,90-,
Spir kr 23 130 -,
Spir/Utdanningsforbundet kr 135 613,34-,
OU-sak 19-25 Tildeling ledermidler
Vedlegg: Søknad KA
Anne Cecilie Andresen orienterte om saken. Det følges lik rapporteringspraksis som for tillitsvalgtmidlene, med frist 1.2.26.
Vedtak:
KA mottar ledermidler på kr 263 000-,
OU-sak 20-25 OU-konsultasjon
Vedlegg: Skisse til program
OU-konsultasjon arrangeres i samarbeid mellom OU1 og OU2 på Holmen Fjordhotell 9.-10. september 2025. Komiteen består av Marit B Lågøyr, Ingrid B Tenfjord, Anna Grønvik og Erlend Malme.
Program og fordeling av plasser ble drøftet, og styrets signaler følges opp av komiteen.
Vedtak:
Innspill til program og deltakelse følges opp av komiteen.
OU-sak 21-25 Orientering fra fellestiltak OU1 / OU2
OU1-leder Marit B. Lågøyr orienterte om saken.
Vedtak:
Saken tas til orientering
OU-sak 22-25 Evaluering av introduksjonsmøtet OU1
Styret tok en muntlig evaluering av introduksjonsmøtet 20. mars. Møtet opplevdes nyttig, og man kan vurdere å ha en fysisk samling.
Videre drøftet styret oppfølging av kontakten med fagutvalgene og driftsstyret. Man kan vurdere årlige møter, eller videreutvikle den felles fagdagen som fagutvalgene arrangerer til å inkl OU1-styret og ev driftsstyret.
Vedtak:
Følgende tiltak ble vedtatt i møtet:
Styreleder følger opp dialog med fagutvalgene om mulig videreutvikling av felles fagdag. Styret ønsker en styrket dialog med både fagutvalgene og driftsstyret.
OU-sak 23-25 Orienteringssaker
Frode Lagset, fra det sentrale yrkesseksjonsstyret for kirke, kultur og oppvekst
Jens A. Bjelland, KA
Sakene tas til orientering
OU-sak 24-25 Eventuelt
Ingen saker