16.09.2025
Referat OU1-styremøte 6. mai 2025

Møte i OU-styret på KA-området ble avholdt 6. mai 2025 kl. 09.30-11.30 på møterom Borg på Kirkens hus, Rådhusgata 1-3, 0151 Oslo.

Til stede:

Marit B. Lågøyr, KA, leder
Anne Cecilie Andresen, KA
Andreas E. Eidsaa Jr, KA
Maria Sammut, KA
Hanne Kolby, Fagforbundet
Per Kristian Aschim, Spir
Erlend Malme, Delta

Forfall:

Hans Ole Rian, Creo
Ingrid Staurheim, KA

Sekretær:

Ingvild Engedal

 

OU-sak 13-25              Godkjenning av innkalling og saksliste

Ingen saker til eventuelt

 

Vedtak:

 

Innkalling og saksliste godkjent.

 

 

OU-sak 14-25                 Godkjenning av referat 12.02.25

Vedlegg:                      Referat 12.2.25

 

Vedtak:

 

Referatet er godkjent.

 

 

OU-sak 15-25                 Regnskapsrapport OU1 1. kvartal

Vedlegg:                      Regnskapsrapport pr 28.04.2025

 

Direktør Knut Are Hole, KA orienterte om status. Resultatet viser et mindreforbruk på kr 757 153-.

 

Vedtak:

 

Regnskapsrapporten pr 28.04.25 ble tatt til orientering.

 

OU-sak 16-25                 Kompetansekartleggingen

Vedlegg:                      Forklaring kompetanseplan

                                   Kompetanseplan

                                   Strategisk kompetansemal

                                   Kompetansematrise mal

 

Maria Sammut, KA har vært prosjektressurs for OU1-styret og utarbeidet et utkast til veileder for kompetansekartlegging. Utkastet har vært utarbeidet i dialog med en referansegruppe bestående av v Eldbjørg Ekre, Spir, Einar Hanisch, Delta, Bjarne Kjeldsen, Fagforbundet og Marit B Lågøyr, KA. Målet er å utvikle et godt verktøy som skal være lett å ta i bruk. Sammut presenterte forslaget i møtet.  

 

Styret drøftet forslaget og kom med flere innspill til videre arbeid.

 

Det er enighet om at teksten må forenkles og at utformingen av verktøyet gjøres digitalt tilgjengelig på en pedagogisk måte. Koblingen til bestemmelsene i HTA må komme tydeligere frem. Styret ønsket også å se nærmere på mulig kobling til «Kirka vår» og læringsplattformen Learnifier der introduksjonskurset for Dnk ligger. Styret ønsket også å bruke ulike kurs og nyhetsbrev for ledere og tillitsvalgte til å markedsføre verktøyet Styret understreket at verktøyet skal være relevant for alle virksomheter og ansatte som er en del av OU1-ordningen. Styret ønsker at det prioriteres midler til utvikling av en digital løsning, og ber om en oversikt over budsjettsituasjonen på e-post. Sammut bes om å innhente tilbud på digitale løsninger som kan brukes.

 

Vedtak:

 

Veilederen ferdigstilles og følges opp med de innspill som fremkom i møtet. Endelig versjon legges frem i september med forslag til revidert budsjett Kommunikasjonsplan legges også frem i septembermøtet

 

 

OU-sak 17-25                 Tildeling stabsstipend

Vedlegg: Lenke utlysning fellesråd og organisasjoner

Innstilling

 

Ingvild Engedal orienterte om stipendene og komiteens innstilling. Det var i henhold til OU-styrets plan utlyst stipend til staber (organisasjoner og fellesråd) og individuelt stipend, med frist 1. mai 2025. Det var satt av 120 000 kr til stipend. Innstillingskomiteen bestod av Eldbjørg Ekre, Spir og Ingrid Staurheim, KA med Ingvild Engedal som sekretær.

 

Det kom inn 7 søknader, og det foreslås å gi stipend til 3 av disse.

 

Vedtak:

Følgende staber mottar stipend:

-  Gloppen kyrkjelege fellesråd kr 8000-,

-  Øvre Eiker kirkelige fellesråd kr 10 000-,

-  Bodø kirkelige fellesråd kr 20 000-,

 

 

OU-sak 18-25                 Tildeling tillitsvalgtmidler

Vedlegg:

Utlysningsbrev Søknader

Søknad Delta

Søknad Creo (2)

Søknad Fagforbundet

Søknad Spir (2 med vedlegg)

Rapporteringsskjema

 

Ingvild Engedal orienterte om saken. Det var lyst ut tillitsvalgtmidler på kr 528 000. Det ble mottatt 7 søknader på til sammen kr 1 328 830 -,. Dette omfatter 3224 medlemmer på KA-sektoren blant søkerne.
 

Det foreslås å se nærmere på om man skal utarbeide retningslinjer for tildeling. Styret ber om at saken settes opp på neste møte. Retningslinjer for tillitsvalgtmidler i OU2 vedlegges saken. 

 

Vedtak:

  1. Følgende mottar tillitsvalgtmidler på kr:

Delta kr 97 090,38-,

Creo kr 85 815,37-,

Fagforbundet kr 186 350,90-,

Spir kr 23 130 -,           

Spir/Utdanningsforbundet kr 135 613,34-,

 

  1. Det settes opp sak om retningslinjer for tildeling av tillitsvalgtmidler i neste styremøte.

 

OU-sak 19-25                 Tildeling ledermidler

Vedlegg:                      Søknad KA

 

Anne Cecilie Andresen orienterte om saken. Det følges lik rapporteringspraksis som for tillitsvalgtmidlene, med frist 1.2.26.

 

Vedtak:

KA mottar ledermidler på kr 263 000-,

 

 

OU-sak 20-25                 OU-konsultasjon

Vedlegg: Skisse til program

 

OU-konsultasjon arrangeres i samarbeid mellom OU1 og OU2 på Holmen Fjordhotell 9.-10. september 2025. Komiteen består av Marit B Lågøyr, Ingrid B Tenfjord, Anna Grønvik og Erlend Malme.

 

Program og fordeling av plasser ble drøftet, og styrets signaler følges opp av komiteen.

 

Vedtak:

 

Innspill til program og deltakelse følges opp av komiteen.

 

 

OU-sak 21-25                 Orientering fra fellestiltak OU1 / OU2

 

OU1-leder Marit B. Lågøyr orienterte om saken.

 

Vedtak:

 

Saken tas til orientering

 

OU-sak 22-25                 Evaluering av introduksjonsmøtet OU1

 

Styret tok en muntlig evaluering av introduksjonsmøtet 20. mars. Møtet opplevdes nyttig, og man kan vurdere å ha en fysisk samling.

 

Videre drøftet styret oppfølging av kontakten med fagutvalgene og driftsstyret. Man kan vurdere årlige møter, eller videreutvikle den felles fagdagen som fagutvalgene arrangerer til å inkl OU1-styret og ev driftsstyret.

 

Vedtak:

 

Følgende tiltak ble vedtatt i møtet:

Styreleder følger opp dialog med fagutvalgene om mulig videreutvikling av felles fagdag. Styret ønsker en styrket dialog med både fagutvalgene og driftsstyret.

 

 

OU-sak 23-25                 Orienteringssaker

  1. Referater
  1. FKU 14.03.25
  2. FUM 28.02.25
  3. Kirketjener- og gravplasskolen 27.1.25
  1. Nyhetsbrev OU1 nr 2 2025
  2. Kurs og arrangementer OU1
  1. Fagdag kontoransatte 15. september 2025  
  2. Introduksjonskurs for nyansatte i Den norske kirke
    Status pr. 29/4/25: 479 aktive og 58 ferdige. (3 nye fullført siden forrige møte)
  1. Referansegruppe barnehager:
    Åslaug Lindland, Delta

Frode Lagset, fra det sentrale yrkesseksjonsstyret for kirke, kultur og oppvekst

Jens A. Bjelland, KA

 

Sakene tas til orientering

 

OU-sak 24-25                 Eventuelt

Ingen saker

 

 

 
Powered by Cornerstone