06.10.2025
Referat 22.9.2025

Til stede:
Ingrid B. Tenfjord, KA, leder
Anne Cecilie Andresen, KA
Anna Grønvik, Spir
Gun Hafsaas, Spir
Sara Moss-Fongen, Fagforbundet
Erik Faye Lindvig, Kirkerådet

Sekretær: Anja Høiby-Nikolaisen, KA

 

 

Sak 18/25 Godkjenning av innkalling og saksliste  

 

Vedtak:  

Innkalling og saksliste godkjennes.  

 

 

Sak 19/25 Orienteringssaker

Vedlegg:

  • Referat fra styremøte 12.5.25 (Lenke)

 

  • Referat fra styremøte i OU2 12.5.25 (vedlegg). Referatet ble godkjent i egen e-postrunde.
  • OU1-styrets møte 9.9.25 (muntlig): Budsjett, verktøy for utvikling av kompetanseplan, informasjon om kurs og aktiviteter, retningslinjer for tillitsvalgtmidler mm.
  • Status for kursrekken Rammer og regler.
    Gjennomførte kurs: SørHålogaland (9.-10. okt 24), Møre (29.- 30. okt 24), Oslo (14.- 15. nov 24), Bjørgvin (20.-21. nov 24), Hamar (26.-27. nov 24), Nidaros (4.-5. feb 25), Tunsberg (6.-7. mars 25), Stavanger (12.-13. mars 25), Agder og Telemark (18.-19. mars 25), Kirkerådet (27.-28. mars 25) og Nord-Hålogaland (14.-15. mai 25).
    Planlagte kurs: Borg (13.14.oktober 2025)
  • Status reisekostrefusjon for Rammer og regler: Kun Hamar, Bjørgvin og Agder og Telemark har bedt om refusjon for reisekostnader. Erik følger opp med bispedømmekontorene, med ny absolutt siste frist 1. november. Borg får frist 15. desember.

 

 

Vedtak:  

Sakene tas til orientering. Erik følger opp bispedømmekontorene mtp. endelig frist for reisekostrefusjon for Rammer og regler som settes til 1. november 2025 (15. desember for Borg).

 

 

Sak 20/25 Regnskapsrapport
Vedlegg: Regnskapsrapport pr. 11.9.25

Det ble gjort en kort gjennomgang av regnskapsrapporten. Med tanke på at det kun gjenstår ett kurs i Rammer og regler-rekken, er det grunn til å tro at det ikke vil bli brukt så mye på kursrekken som det er budsjettert for i år.

Vedtak:
Regnskapsrapporten tas til orientering.

 

Sak 21/25 Oppsummering og evnt. oppfølging av OU-konsultasjon 2025

Felles konsultasjon for OU1- og OU2-styrene ble avholdt 9.-10. september. Hele styret var til stede under konsultasjonen.

 

Det ble en kort drøfting rundt videre oppfølging av konsultasjonen og fellestiltak, og særlig tematikken rundt medbestemmelse ble nevnt. Den allerede nedsatte gruppen som skal jobbe videre med fellestiltak mellom OU1 og OU2 følger opp tematikken videre.

 

Vedtak:

Innspill fremkommet i møtet tas med videre til gruppen for fellestiltak for OU1 og OU2.

 

 

Sak 22/25 Rammer og regler 3.0

I sak 15/25 ble det vedtatt følgende:

«Rammer og regler for arbeidsforholdet 3.0 arrangeres for regionale og sentrale tillitsvalgte, arbeidsgiverrepresentanter og eventuelt verneombud 3.-4. mars 2026. Det nedsettes en arbeidsgruppe bestående av Sara Moss-Fongen, Gun Hafsaas, representant fra KA (Anne Cecilie Andresen eller Ingrid B. Tenfjord) og representant fra Kirkerådet (Erik utpeker en personalsjef til arbeidsgruppen). Arbeidsgruppen jobber videre basert på de innspill som fremkom i styremøtet. KA leder gruppen og innkaller til møte.»

 

Det er bestilt lokaler/opphold på Scandic Holmenkollen Park til 70 personer. Arbeidsgruppen har ikke hatt møte ennå. Erik vil invitere Lars Erlend Kielland til arbeidsgruppen. Det er mulig at både Ingrid og Anne Cecilie deltar i gruppen fra KA.

 

Styret diskuterte tema og rammer for samlingen. Følgende tema ble spilt inn/diskutert;

  • Endringer i arbeidsmiljøloven – psykososialt arbeidsmiljø
  • Ansettelser
  • Emosjonelle belastninger
  • Sykefravær
  • Kvinners arbeidshelse
  • Samhandling på tvers av arbeidsgivere
  • LIM

 

Generelt er det viktig at programmet er tilpasset målgruppen og styret ser på det som en styrke om verneombud også er med. Om ansettelse skal være et stort tema, bør verneombud få et annet program parallelt.

 

Samlingen og dato må snart annonseres, dette følges opp av hhv. arbeidstaker- og arbeidsgiverrepresentantene i styret.

 

Vedtak:

Innspill fremkommet i møtet tas med av arbeidsgruppen i det videre arbeidet. Det blir snart sendt ut forslag til møtedatoer fra KA. Arbeidsgiver- og arbeidstakerrepresentantene i styret er ansvarlig for å sende ut informasjon om å holde av dato til «sine».

 

 

Sak 23/25 Medbestemmelsesmateriell på kirkens læringsplattform

Under styrets møte i februar ble det under sak 5/25 nedsatt en arbeidsgruppe bestående av

Gun, Anne Cecilie, Erik og Sara Solberg (Kirkerådet). Det ble også fastsatt at saken skulle opp igjen på septembermøtet slik at gruppen kunne orientere om konkret plan for arbeidet. Arbeidsgruppen har ikke hatt møte ennå, men vil komme tilbake til dette på neste styremøte i desember.

 

Vedtak:

Saken tas opp igjen på styremøtet 8. desember.

 

 

Sak 24/25 Støtte til sentrale faglige bidrag på regionale samlinger

Flere bispedømmer har faste samlinger med partssammensatt deltakelse, med tematikk innenfor lov og avtaleverk. I noen tilfeller blir de sentrale parter (oftest KA og Spir) forespurt om faglige bidrag til dette. Blant annet har det nå kommet forespørsel til KA og Spir fra Hamar bispedømme om deltakelse på en slik samling i november.

 

Ettersom dette er i kjernen av OU-mandatet, foreslo sekretariatet at det avsettes en sum fra OU-midlene til slike faglige bidrag i år, og at dette også planlegges videreført som en post til neste år. En løpende ordning for dette vil gjøre faglige oppdateringer på lov og avtaleverk mer tilgjengelig både praktisk og økonomisk for bispedømmene.

 

Det skal sendes ut informasjon til alle bispedømmer om dette.

 

Vedtak:

Det avsettes kr. 50 000,- på budsjettet for 2025 til faglige bidrag innenfor lov og avtaleverk fra de sentrale parter til bispedømmevise partssammensatte samlinger. Kursholderne skal være fra KA og fagforeningene sentralt, og vil dekkes med KAs satser for kursholding for medlemmer, i tillegg til dekning av reise/kost/losji for kursholdere. Tiltaket er planlagt videreført i 2026.

 

 

Sak 25/25 Revisjon av budsjett 2025
Vedlegg: Revidert budsjett pr. september 2025

 

I sammenheng med sak 24/25, foreslo sekretariatet at det i budsjettet for 2025 legges til en post på kr. 50 000,- til kostnadsdekning av faglige bidrag på bispedømmevise samlinger.

Vedtak:
Budsjettet for 2025 revideres som følger: Det legges til en post på kr. 50 000,- for kostnadsdekning av faglige bidrag fra KA og fagforeningene sentralt innenfor lov og avtaleverk på bispedømmevise partssammensatte samlinger.

 

 

Sak 26/25 Innspill til plan og budsjett 2026

Plan og budsjett for 2026 skal vedtas på neste styremøte i desember. Styret ble invitert til å komme med innspill til plan og budsjett for 2026 som en del av forarbeidet til saken i desember.

 

Følgende innspill fremkom i møtet:

  • Budsjettere med midler til opplæringsmateriell, podcaster etc. etter HA-forhandlinger
  • Dekke reise for deltakere til R&R 3.0
  • Budsjettere med støtte til sentrale faglige bidrag på regionale samlinger i alle bispedømmer (jmf. sak 24/25)

 

Vedtak:

Sekretariat tar med innspillene fra møtet inn i arbeidet med plan og budsjett for 2026.

 

 

Sak 27/25 Eventuelt

Det var ingen saker til eventuelt.

 
Powered by Cornerstone