05.04.2024
Referat OU1 29. februar 2024

Til stede:

Marit H. Hougsnæs, KA, leder
Anne Cecilie Andresen, KA
Ingrid B. Tenfjord, KA
Marit B. Lågøyr, KA
Bjarne Kjeldsen, Fagforbundet
Cathrine Nyheim, Creo
Harald Skarsaune,Kufo
Irmelin Stødle, Delta

Ingvild Engedal, sekretær

 

OU-sak 01/24              Godkjenning av innkalling og saksliste

Det ble 28. februar meldt til styret at det er kommet inn et forslag til sak om krematørskolen, og styret besluttet å drøfte denne henvendelsen i forbindelse med budsjett 2024.

Vedtak:

Innkalling og saksliste er godkjent.
 

OU-sak 02/24  Godkjenning av referat 29.11.23

Vedlagt saken var referat fra 29.11.23. 

Vedtak:

Referatet er godkjent.

 

OU-sak 03/24  Regnskap OU1 2023

Vedlegg:                       Regnskap 2023

Knut Are Hole, KA orienterte om regnskapet for 2023. Regnskapet viser et mindreforbruk på kr 915 909. Omtale av mindreforbruket og andre bemerkninger til regnskapet forelå i sakspapirene. Utvalgene brukte mindre enn budsjettert i 2023.

 

Vedtak:

Regnskapet er godkjent

 

OU-sak 04/24              Årsmelding OU1 2023

Vedlegg:                       Årsmelding OU1 2023              

 

Det ble meldt ønske om at det legges inn bilder i årsmeldingen før publisering.

 

Vedtak:

 

Årsmeldingen til OU1 for 2023 vedtas.

 

 

OU-sak 05/24 Revisjon plan og budsjett 2024

Vedlegg:          

  1. Revidert Budsjettforslag OU-styret 2024
  2. Plan for OU-styrets arbeid 2024
  3. Epost ang midler Krematørskole (ettersendt)
     

I vedtaket for budsjett 2024 i november 2023 tok man utgangspunkt i et antatt mindreforbruk på kr 1 516 000. Årsregnskapet viste et mindreforbruk på kr 916 000. Budsjettet for 2024 må derfor revideres.

 

Søknaden om ekstra bevilgning til krematørskolen ble behandlet og det gis 20 000 kr ekstra til utvikling av dette studiet.

 

Det reviderte budsjettet for 2024 innebærer et merforbruk på kr 50 000 som tenkes dekket inn gjennom året. Ny budsjettrevisjon gjøres på OU1styrets møte i september.

Vedtak:

  1. Revidert budsjett for 2024 er vedtatt.
  2. Revidert plan for OU-styrets arbeid er vedtatt.
  3. Kr 20 000 innvilges til Krematørstudiet.

 

 

OU-sak 06/24              OU-konsultasjon 2024

Cathrine Nyheim, leder for programkomiteen, orienterte om status for konsultasjonen 10.-11. september på Holmen Fjordhotell. Leonora Bergheim og Kirkerådet har sagt ja til hver sin bolk om KI.
Det andre hovedtemaet blir utformet i forlengelsen av KM-vedtaket fra 2023 om videre organisasjonsutvikling i Den norske kirke med stikkord: “Samledelse”.

 

Vedtak:

Saken ble tatt til orientering

 

OU-sak 07/24              Kompetansekartlegging

Vedlegg:                       Utkast kompetansekartleggingen

Eldbjørg Ekre, spesialrådgiver i KA og Trygve Jordheim, kommunikasjonsdirektør i KA, deltok i møtet under behandlingen av denne saken.

Med hensyn til tilbakemelding på tema, vil medlemmer av styret ettersende fagrettede innspill. Innspill bes meldt innen mandag 4. mars kl. 13.00. Styret vil gjerne ha en testlenke før utsending, for å se hvordan undersøkelsen fungerer i praksis.

Resultatene fra kompetansekartleggingen presenteres på møtet 7. mai, samt at OU1-styret da vil jobbe med plan for kommunikasjon nasjonalt. Det foreslås at Fagforbundet presenterer på mai-møtet et eksempel fra deres kompetanseplanarbeid som har resultert i et elæringskurs.

Sentralt etterutdanningsutvalg planlegger egen kompetansekartlegging, og det er kontakt med Bispemøtet for å samkjøre undersøkelsene mest mulig.

Det planlagte møtet mellom leder av OU1-styret og SEU i januar avlyst.

Grunnet GDPR er flere av forslagene til distribusjon ikke mulige. KA sender ut undersøkelsen via arbeidsgiverne, og det mobiliseres fra fagforeningene med omtale og deling av lenken. Forslag til tekst sendes ut av Trygve Jordheim.

 

Vedtak:

 

Styrets innspill tas med i ferdigstillingen av kompetansekartleggingen. Innspill til spørsmål til de ulike yrkesgrupper kan ettersendes.
Fagforeningene på sektoren anmodes om å bidra til distribusjonen.

 

OU-sak 08/24  Innstillingskomite stipend

Vedlegg:                       Lenke stipender fra OU1-styret (stab fellesråd, stab organisasjoner, individuelt)

 

OU1-styrets reisepolicy i forbindelse med stipend ble drøftet. Det ble fremmet forslag om at det lages en kort tekst som uttrykker målsettingen om bærekraft jf tariffavtalens bestemmelser og at denne legges ut på nettsiden.


 

 

Vedtak:

Eldbjørg L. Ekre (KA) og Cathrine Nyheim (Creo) oppnevnes til innstillingskomite for stipendutdeling 2024. Ingvild Engedal er sekretær.

 

OU-sak 09/24  Ledsagerprogrammet

 

Vedlegg:                       Lenke til Utlysningen og informasjon om ledsagerprogrammet

 

OU1-styret har mottatt en søknad om stipend for ledsagerprogrammet. Styret tar stilling til søknaden på epost hvis bekreftelse fra arbeidsgiver om permisjon foreligger. Engedal følger opp arbeidsgiver.

 

Vedtak:

 

Beslutningen avventer anbefaling fra Oslo kirkelige fellesråd.

 

OU-sak 10/24              Sammensetning fagutvalg

 

Driftsstyret for Kirketjener- og gravplasskolen ønsker mer kontinuitet, da det i perioder har vært årlige endring i antall representantene fra Delta og Fagforbundet. Styret utvides til å ha 7 medlemmer fra neste periode (1.1.25 2025) med to representanter fra henholdsvis Delta og Fagforbundet og 3 oppnevnt fra KA.  

 

Vedtak:

OU1-styret øker antallet representanter i driftsstyret til totalt 7, hvorav Delta og Fagforbundet får 2 representanter hver. Dette gjøres gjeldende fra 2025.

 

OU-sak 11/24              Orienteringssaker

  1. Visning av utlysningsskjemaer stipend ble gjort av Ingvild Engedal.        
  2. Informasjon om nylansert kirketjenerskole
  3. Medarbeiderundersøkelsen

Ingrid B Tenfjord orienterte om hovedfunn fra medarbeiderundersøkelsen.

  1. Referater etc fagutvalgene, driftsstyret og OU2

Vedlagt saken fulgte referat fra følgende møter:

    1. OU2 12.12.2023
    2. FUM 12.12.23 og 26.01.23
    3. FUD 11.12.23 og 15.01.24
    4. Kirketjenerskolen og Gravplasskolen 12.02.24
    5. FKU 11.12.23 og 07.02.24
       
  1. Status kurs og prosjekter
  • Status for Rammer og regler
  • Introduksjonskurs for kontoransatte og kommunikasjon 11.-13. september.
  • Status introduksjonskurs for nyansatte i Den norske kirke

42 personer har fullført, og 402 har status som aktive.

Det ble drøftet hvordan man kan få flere til å gjennomføre introduksjonskurset. Bør inkluderes i onboardingprosesser lokalt.

  1. Nyhetsbrev 1 2024

Nyhetsbrev 1 2024 lå vedlagt saken.

  1. Rapporter tillitsvalgtmidler 2023

Følgende rapporter lå vedlagt innkallingen:

  1. Delta
  2. KUFO, Presteforeningen, Utdanningsforbundet, Sykepleierforbundet, Akademikerforbundet og Diakonforbundet

Vedtak:

Sakene ble tatt til orientering. 

 

 

OU-sak 12/24              Arrangementer i OU-regi

Vedtak:
På arrangementer i regi av OU1-styret (OU-konsultasjon), kan det i forbindelse med middagsservering dekkes inntil to alkoholenheter over OU-styrets budsjett.  

 

 

Ref. 1.3.24

Ingvild Engedal

 
Powered by Cornerstone