03.06.2024
Referat 7. mai 2024

Referat OU1-møte 7. mai 2024

 

OU1-styret på KA-området holdt møte 7. mai 2024 på Kirkens hus, Rådhusgata 1-3, 0104 Oslo.

 

Til stede:

Marit H. Hougsnæs, KA, leder
Anne Cecilie Andresen, KA
Ingrid B. Tenfjord, KA
Marit B. Lågøyr, KA
Cathrine Nyheim, Creo
Harald Skarsaune, Kufo
Irmelin Stødle, Delta

Ingvild Engedal, sekretær

Forfall: Hanne Kolby, Fagforbundet

 

OU-sak 13/24 Godkjenning av innkalling og saksliste

Vedtak:

Innkalling og saksliste er godkjent. 

 

OU-sak 14/24 Godkjenning av referat 29.02.24

Vedlegg: Referat fra 29.02.24 (lenke)

Det ble kort orientert om status for stipend til ledsagerprogrammet.

Vedtak:

Referatet er godkjent.

 

OU-sak 15/24 Regnskapsrapport 1. kvartal OU1 2024

Vedlegg: Regnskapsrapport pr 29.04.24, ny rapport ble delt ut i møtet

Knut Are Hole, KA orienterte om status for regnskapet. Vedlagt saken lå regnskapsrapporten for 1. kvartal 2024. Det ble i møtet delt ut oppdatert versjon med justering pr 31.12.23. Endringene kom som følge av justeringer ifb med revisjon. Mindreforbruket i 2023 er dermed også litt mindre enn forventet.

Beregning av OU-kontingent er omtrent klar, og den ligger an til å bli på ca 3,7 millioner kroner.   

Vedtak:

Regnskapsrapporten ble tatt til orientering.

 

 OU-sak 16/24   Status OU-konsultasjon 2024

Cathrine Nyheim, leder av programkomiteen orienterte om status for programmet.

Programmet for første dag anses å være klart med KI som tematikk. Det arbeides fortsatt med å utforme det endelige programmet for dag 2 som har “samledelse” som overordnet tematikk jf vedtakene på Kirkemøtet 2023-2024.

OU-styret ga innspill til det videre arbeid og pekte på at programmet må innrettes slik at det løftes fram konkrete problemstillinger som er viktige både for arbeidsgiver- og arbeidstakerrepresentantene på konsultasjonen.  Konkrete saker/regelendringer som forberedes for behandling på Kirkemøtet 2025 vil kunne være aktuelle. Det er satt av god tid til gruppediskusjoner dag 2. Komiteen bes vurdere om det kan finnes koblingsmuligheter mellom tematikken dag 1 og dag 2 (digitalisering).

 

Vedtak:

Saken ble tatt til orientering
 

OU-sak 17/24 Kompetansekartlegging

Vedlagt saken lå informasjon om undersøkelsen (lenke)

Eldbjørg L. Ekre, KA presenterte første smakebiter på funn fra Kompetanseundersøkelsen som er gjennomført i mars/april 2024.  Det kom totalt inn 1198 svar.

Det ble særlig løftet frem følgende områder i presentasjonen:

  • Kompetansearbeid i virksomheten
  • Læringsutbytte
  • Ansattes vurdering av egen kompetanse for daglig oppgaveløsning

Det jobbes videre med oppsummering og analyse av funnene. Representantene i OU-styret kan få relevante delrapporter tilsendt om ønskelig. Saken settes opp i september, og det legges da frem forslag til oppfølgingsplan. Fagutvalgene bes også om å se på og drøfte undersøkelsen for egne relevante yrkesgrupper og melde tilbake innspill til OU1-styret før 1. september.

Vedtak:

  • Saken kommer tilbake til møtet i september, hvor tiltakspunkter blir drøftet nærmere.
  • Undersøkelsen (ubearbeidet) distribueres til medlemmene i OU1-styret. Både arbeidsgiver – og arbeidstakersiden gjennomleser resultatene før oppsummeringsrapporten fremlegges.
  • Fagutvalgene / driftsstyret får tilsendt delrapportene som angår eget fagfelt

 

OU-sak 18/24 Tildeling stipend (stab og individuelle)

Vedlagt saken lå utlysningene (lenker) (stab organisasjon, stab fellesråd, individuelt)  og søknader (samleoversikt og søknader) 

Fristen var 1. mai, og innstillingskomiteen ved Cathrine Nyheim, Creo og Eldbjørg Ekre, KA forberedte innstilling til vedtak.

Stabsstipend

Det ble lyst ut kr 150 000 kr til staber i fellesråd og organisasjoner, og det kom totalt syv søknader med fokus på bærekraft og miljø på kr 195 000-,. Det ble vedtatt å tildele fem stipend på kr 107 000, og overføre midler til individuelle stipend.

Individuelle stipend

Det ble lyst ut kr 80 000-,, og det ble i tillegg benyttet 25 000 kr fra stabsstipendpotten. 7 personer fikk tildelt kr 15 000 hver til kompetanseheving.

Det ble drøftet om man kan gi støtte til søknader med opplegg med inspirasjonspreg, men det var enighet om å gi midler til kompetansehevende tiltak. Det var videre enighet om at man ikke gir støtte til tiltak som allerede er støttet av OU1, som introduksjonskurs for kontoransatte.

Det kom inn mange søknader som tilhører andre stipendordninger. Det var når søkere som ikke var i målgruppen 11 søknader på individuelle stipend.

 

Vedtak:

Følgende tildeles stipend:

  • For staber i fellesråd:
    • Rønvik sokn 25 000 kr
    • Inderøy kirkelig fellesråd 7 000 kr
    • Stavanger kirkelige fellesråd 25 000 kr
    • Hole menighetsråd 25 000 kr
       
  • For staber i organisasjoner:
    • VAKE Kirkelig ressurssenter mot vold og seks. Overgrep 25 000 kr
       
  • Individuelt stipend, alle får 15 000 kr:
    • Tore Christiansen, Øksnes kirkelige fellesråd
    • Helene Horverak, Birkenes kirkelige fellesråd
    • Alexander Paul, Grimstad kirkelige fellesråd
    • Hans Egil Hansen, Lillesand kirkelige fellesråd
    • Heidi Bolstad, Tromsø kirkelige fellesråd
    • Øyvind Stokke-Zahl, Bergen kirkelige fellesråd
    • Synnøve Smørdal Wiik, Stad kyrkjelege fellesråd

 

OU-sak 19/24 Tildeling tillitsvalgtmidler

Vedlagt saken lå utlysningsbrev, søknader og rapporteringsskjema.

 

Det ble lyst ut tillitsvalgtmidler på kr 413 000, og er mottatt søknader på til sammen kr 984 650-.

 

Det er mottatt søknad fra følgende:

Delta kr 612 650-,. 638 medlemmer

Creo kr 72 000-, 566 medlemmer

Unio-forbundene og Kufo kr 300 000-, 900 medlemmer

 

Fordelingen av midlene er beregnet ut fra antall medlemmer den enkelte arbeidstakerorganisasjon har i OU 1 ordningen på KA-sektoren og søknadsbeløp. 

Vedtak:

Følgende tildeles tillitsvalgtmidler 2024:

  • Delta kr 141 456-,
  • Creo kr 72 000-,
  • Unioforbundene og KUFO kr 199 544-,


Frist for rapportering av bruken på midlene er fastsatt til 01.02.2025. 

 

OU-sak 20/24 Oppnevning til Fagutvalg for Diakoni

Vedtak:

Andrea Hunger oppnevnes som ny representant for Fagutvalg for diakoni.

Oppnevningsperioden går fram til 1.1 2025.

 

OU-sak 21/24 Orienteringssaker

1. Referater etc fagutvalgene, driftsstyret og OU2

Vedlagt saken fulgte referat fra følgende møter:

  1. OU2 21. mars 2024
  2. FKU 5.4.24
  3. Kirketjenerskolen og Gravplasskolen 12.02.24

2. Status kurs og prosjekter

  • Rammer og regler
    Det bes om at man på arbeidstakersiden påser å involvere øvrige organisasjoner bredere ved fremtidige Rammer og regler kurs. De organisasjonsrepresentanter som er med i komiteen, bes om å sørge for dette.
  • Innføringskurs for kontoransatte og fagdag 11.-13. september.
  • Introduksjonskurs for nyansatte i Den norske kirke

3. Nyhetsbrev 2 2024

 

Vedtak:

Sakene tas til orientering

 

Ref. IE

 
Powered by Cornerstone